Skip to main content

Understanding Advaita Vedanta: The Question of Maya অদ্বৈত বেদান্ত বোঝা: মায়ার প্রশ্ন

Yes, when we listen to Advaita Vedanta, a big question comes up: if we are already Brahman (the absolute reality), then why do we appear as humans, go through hard times, and follow a spiritual path to realize we were Brahman all along? Why do we go through all of this? The answer might surprise you. Swami Vivekananda, a famous teacher, said that this question itself is actually not right. When we ask it, we’re trying to find a reason, or a “cause.” For example, if we see wet grass, we might ask, “Why is the grass wet?” A cause could be rain or a sprinkler. But asking “Why does this whole life cycle happen?” doesn’t work the same way. Advaita Vedanta explains that everything we experience is because of something called Maya. Maya is like a stage on which everything happens. Maya is what creates time, space, and cause-and-effect. But here’s the tricky part: you can’t ask for a “cause of causes” or what came “before time.” These questions don’t make sense because they assume time and space, which are part of Maya. For example, if you ask, “What’s outside the universe?” or “What was there before time?”—these questions don’t work because “outside” means space and “before” means time. Without Maya, we wouldn’t even have these ideas of time and space, so we can’t ask about something “outside” or “before.” So, can we ever know the answer? Only through enlightenment. Until we’re enlightened, we’ll keep asking. But people who are enlightened don’t have this question anymore—it just goes away for them. Monks in the Himalayas say, “Don’t try to explain Maya. Instead, go beyond it.” Think of it like a dream. Imagine you’re dreaming of being chased by a lion. If you asked, “Where did this lion come from?” the real answer is, “There is no lion—wake up!” But if you want an answer within the dream, you’d be told, “The lion came from the jungle.” And you could keep asking, “Where did that come from?” forever. So, Advaita Vedanta tells us, “You are Brahman.” If that doesn’t feel real to us, that’s because of Maya. The real goal is not to try to figure it all out logically, but to go beyond these questions and realize, “Who am I?”
নিশ্চয়ই, যখন কেউ অবধৈত বেদান্ত নিয়ে মনোযোগ দিয়ে ভাবে, তখন একটা বড় প্রশ্ন আসে: যদি আমরা ইতিমধ্যেই ব্রহ্ম (অবিকল্প সত্য) হই, তাহলে কেন আমরা মানুষের রূপে আসি, কঠিন সময় পার করি, এবং শেষমেশ বুঝতে পারি যে আমরা সর্বদাই ব্রহ্ম ছিলাম? তাহলে এই পুরো যাত্রার মানেটাই বা কী? উত্তরটা একটু অদ্ভুত লাগতে পারে। বিখ্যাত শিক্ষক স্বামী বিবেকানন্দ বলতেন যে, এই প্রশ্নটাই আসলে সঠিক নয়। আমরা যখন এই প্রশ্ন করি, তখন আসলে আমরা একটা কারণ খুঁজছি। যেমন, যদি ঘাস ভেজা থাকে, তাহলে আমরা জিজ্ঞাসা করতে পারি, "ঘাস ভেজা কেন?" কারণ হতে পারে বৃষ্টি অথবা ছিটানোর জল। কিন্তু, "এই পুরো জীবন চক্র কেন ঘটে?" এই প্রশ্নটা সেইভাবে কাজ করে না। অবধৈত বেদান্ত বলে যে, আমরা যা কিছু অভিজ্ঞতা করি তা মায়ার কারণে হয়। মায়া হল একধরনের মঞ্চ, যেখানে সব কিছু ঘটে। মায়া সময়, স্থান এবং কারণ-প্রভাবের ধারণা তৈরি করে। কিন্তু মজার ব্যাপারটা হলো: আপনি "কারণগুলির কারণ" বা "সময়ের আগে কী ছিল" এভাবে জানতে চাইতে পারেন না। এই প্রশ্নগুলো কোনো মানে রাখে না, কারণ এই প্রশ্নগুলোতেই সময় এবং স্থানকে ধরে নেওয়া হয়, যা মায়ার অংশ। ধরুন, যদি কেউ জিজ্ঞাসা করে, "বিশ্বের বাইরে কী আছে?" বা "সময়ের আগে কী ছিল?"—এই প্রশ্নগুলো কাজ করে না, কারণ "বাইরে" বলতে আমরা স্থানকে বুঝি, আর "আগে" বলতে সময়কে। মায়া না থাকলে, আমরা এই ধরনের ধারণাগুলিই বুঝতে পারতাম না। তাই মায়া সম্পর্কে প্রশ্ন করা যায় না। তাহলে, আমরা কি কখনো এই প্রশ্নের উত্তর পেতে পারি? উত্তরে বলতে হয়, শুধু আলোকপ্রাপ্তির মাধ্যমেই সম্ভব। যতক্ষণ না কেউ আলোকপ্রাপ্ত হয়, এই প্রশ্ন থাকবে। কিন্তু যারা আলোকপ্রাপ্ত হয়েছে, তাদের এই প্রশ্নটাই আর থাকে না—প্রশ্নটা যেন গলে যায়। হিমালয়ের সন্ন্যাসীরা বলেন, "মায়াকে ব্যাখ্যা করার চেষ্টা করো না; বরং মায়ার ওপারে যাওয়ার চেষ্টা করো।" এটা ঠিক যেন স্বপ্নের মতো। ভাবুন, আপনি স্বপ্নে দেখছেন যে একটা সিংহ আপনাকে তাড়া করছে। যদি আপনি জিজ্ঞাসা করেন, "এই সিংহটা কোথা থেকে এল?" আসল উত্তর হলো, "কোনো সিংহই নেই—জেগে উঠো!" কিন্তু যদি আপনি স্বপ্নের মধ্যেই উত্তর খুঁজতে চান, তাহলে বলা হবে, "সিংহটা জঙ্গল থেকে এসেছে।" আর আপনি এর পরেই আরও প্রশ্ন করতে পারেন, "কোথা থেকে এল?" এইভাবে প্রশ্ন চলতেই থাকবে। তাই অবধৈত বেদান্ত বলে, "তুমি ব্রহ্ম।" যদি এটা সত্যি মনে না হয়, সেটাই মায়ার কারণে। আসল লক্ষ্য হলো এসব প্রশ্ন নিয়ে মাথা ঘামানো নয়, বরং এই প্রশ্নগুলোকে ছেড়ে দিয়ে উপলব্ধি করা, "আমি কে?"

Comments

Popular posts from this blog

Reflections from the School Days of 2002: Memories, Friendships, and a Simple Digicam

It's hard to imagine now, but back in 2002, smartphones were practically unheard of, at least in our circles. Social media didn’t exist, and entertainment wasn’t as instant or as accessible as it is today. In those days, school life was woven together by friendships, endless gossip, cycles rides, and the occasional, treasured photo on a camera we used to call the “digicam.” One day, I took my prized digital camera to school. It was nothing like today’s cameras, with its grainy, low-resolution images, but it was magical for us. I was in Class 11 at Chittaranjan Colony Hindu Vidyapith, Baguiati, Kolkata. I had no idea at the time that the pictures I took that day would become my only visual memories from my school days, spanning from KG to Class 12. My friends were thrilled about the camera – boys and girls alike crowded around, eager to be part of a rare moment captured on film. Everyone wanted their picture taken, smiling wide, making faces, and goofing around. But of course, we ...

My First Encounter with the Internet: A Trip Down Memory Lane

I vividly remember the first time I used the internet back in 2003. I was in class 9, about 15 years old, and the experience was both thrilling and mysterious. At the time, I didn’t have a computer at home, so the local internet café was my gateway to this vast, unknown world. The café was a simple setup. A small table with a monitor and CPU, the mouse resting on the side, all cramped into a modest corner of the room. I remember paying ₹10 for an hour—a small amount today, but it felt like a lot back then. It was enough to buy a meal, so every second I spent online was precious. The café owner was strict about the time limit; if we went even a minute over, he’d insist we log off. Google was my main portal. I would eagerly search for images of flowers, cricketers, or anything that piqued my curiosity. There weren't many websites available, so choices were limited, and YouTube wasn’t nearly as popular or full of educational content as it is now. But for us, this was more than enoug...

All my math result from KG to Class 12

Performance Trend: Early Years (KG to Class 2): Excellent (94–100): You displayed strong proficiency and understanding, excelling consistently. Middle Years (Class 3 to Class 5): Moderate to Good (64–93): Some decline in performance is evident, with fluctuating scores. This period might reflect challenges with more advanced topics or external factors. Higher Classes (Class 6 to Class 12): Improved Consistency (51–88): Your scores improved over time, particularly in Class 10 (88) and Class 12 (82), showing resilience and a good grasp of complex mathematical concepts. Rating Scale (Out of 10): Understanding of Fundamentals: 9/10 Your early performance suggests a strong grasp of basics. Consistency: 6.5/10 Fluctuations in middle years brought your overall consistency down slightly. Growth and Adaptability: 8/10 You rebounded well in later years, which reflects determination and an ability to improve. Overall Rating: 8/10 You had a strong foundation in math, with some challenges alon...